Italië: vanuit de bergen naar de zee

Dinsdag 25.09.2012 – 16u57: Nadat we vanmiddag de Alpen zijn uitgereden, cruisen we ondertussen het Italiaanse platteland in. Een slaapplaats vinden blijkt moeilijker dan gedacht. Alle kleine wegjes die we inslaan, leiden immers naar huizen. Uiteindelijk rijden we over een veld naar een ander veld alwaar we de Landrover parkeren op een ‘half-plat’ stukje grond. Na een Italiaans pasta’ke kruipen we voor de derde dag op rij in onze auto om te slapen.

Woensdag 26.09.2012 – 7u32: Nog half slapend worden we gewekt door het geluid van een tractor. De boer van het veld waarop we overnacht hebben, komt blijkbaar zijn stuk grond bemesten. Zeer nieuwsgierig rijdt hij langzaam voorbij onze Landrover, maar doet daarna gewoon verder en zwaait vriendelijk goeiedag. Met de geur van verse koeienmest in onze neus, beslissen we om toch maar ergens anders te gaan ontbijten.

Woensdag 26.09.2012 – 12u43: Er wordt gezegd van Rome dat het moed vergt om er door te rijden, maar Genova in het noorden van Italië kan toch ook al tellen. Uiteindelijk duurt het meer dan anderhalf uur vooraleer we de stad doorkruist hebben. Maar goed, een stevige voorbereiding op de miljoenenstad Cairo kan nooit geen kwaad…

Woensdag 26.09.2012 – 13u24: Enigszins ongepland organiseren we last-minute nog een date met Toon, een neef van Bram. We ontmoeten hem op een parking in St. Margherita, het stadje aan de baai van Genova waar hij woont. Na een blitz-rondleiding in onze Landrover, neemt Toon ons mee naar Portofino: elk om de beurt achterop zijn scooter zoals echte Italianen! Onze Defender geraakt immers niet geparkeerd in het mini-havenstadje. We nemen het motorbootje naar de zeiljacht waarop Toon werkt en krijgen een rondleiding aan boord. Nadien doen we nog een toertje op zee en toont hij ons de buitenverblijfjes van Berlusconi en Dolce & Gabana. Nice!

Woensdag 26.09.2012 – 17u06: We rijden verder naar Sestri Levante en vinden een overnachtingsplaats aan de jachthaven. Tijdens het koken begint het echter ineens te regenen. We verhuizen dus in allerijl ons kookfornuis naar binnen. We koken verder in iets wat meer wegheeft van een sauna dan van een keuken, maar het wordt alsnog een geslaagd avondmaal. Nadien houdt het op met regenen en kunnen we dus nog even genieten van het mooie zicht op de haven voor we alweer moe maar tevreden in bed kruipen.

Donderdag 27.09.2012 – 7u30: Omdat we vandaag wat meer kilometers willen rijden, staan we vroeg op en beslissen we om dan toch enkele stukken op de betalende autostrades te gaan rijden. Om de boot naar Afrika niet te missen, moeten we immers ten laatste zaterdagavond op Sicilië zijn.

Donderdag 27.09.2012 – 12u19: Tijd voor een hyperkort bezoek aan de toren van Pisa. Met eigen ogen constateren we niet alleen dat de toren nog steeds scheef staat, maar vooral ook dat de poses van de duizenden toeristen rondom de toren beduidend interessanter en amusanter zijn dan de toren zelf. Nadien doen we nog snel enkele inkopen in de stad vooraleer we verder richting Rome rijden.

Donderdag 27.09.2012 – 17u45: Veertig kilometer voor Rome, zetten we onze Landrover stil aan een doodlopend straatje evenwijdig met het strand. Hoewel het hoogseizoen hier duidelijk al (lang) gepasseerd is, blijkt het wegje enkele uren later wel dé plaatselijke atletiekpiste bij uitstek te zijn. Terwijl wij op ons gemak zitten te eten, komen er om de paar minuten enkele Italianen voorbij gejogd. Gezellig.

Vrijdag 28.09.2012 – 7u31: Vandaag willen we opnieuw minstens 500km rijden, dus staan er opnieuw autosnelwegen op het programma. Misschien krijgen we in Afrika nog wel genoeg heimwee naar deze nagenoeg perfect gelegde asfaltwegen waarop zelfs onze Landrover topsnelheden tot 95km/u haalt.

Vrijdag 28.09.2012 – 17u16: De laatste kilometers van de dag, rijden we langs kleine baantjes op zoek naar een slaapplaats. Van boven op een heuvel, zien we een verlaten stukje strand liggen waar je met de auto bij kan. Daarheen dus!

Aangekomen op dit prachtplekje, besluiten we nog even te gaan zwemmen in zee. We dansen en draaien pirouettes in het water als een soort van openingsdans aan onze lange reis. De zon lacht aan het einde van de dag terwijl de zee met elke golf voor ons applaudisseert. Heerlijk!

We douchen ons voor het eerst aan de auto en rijden naar het stadje Praia a Mare om pizza en een ijsje te gaan eten.

Vrijdag 28.09.2012 – 21u08: We keren terug naar het strand en stellen voor het eerst tijdens deze reis onze daktent op. Wat een luxe in vergelijking met slapen in de auto. Met zeegeluiden en een zacht briesje vallen we in slaap...

Zaterdag 29.09.2012 – 12u26: Na onze laatste kilometers in Italië, zijn we aangekomen in Villa San Giovanni. Van hieruit nemen we de overzetboot naar Sicilië. Deze vaart elke 40 minuten, dus lang moeten we niet wachten. Een klein half uur later hebben we het Europese vasteland verlaten en komen we aan op Sicilië.

Zaterdag 29.09.2012 – 16u03: Terwijl we langs kleine baantjes onze reis vervolgen richting Palermo, duikt in de verte grijze rook op. Wanneer we dichterbij komen, merken we hier en daar een aantal bosbranden op. Af en toe moeten we vlak langs het vuur of door dikke rook rijden. Spannend!

Zaterdag 29.09.2012 – 18u19: Onze zoektocht naar een geschikte overnachtingsplaats blijkt moeilijker te verlopen dan gisteren. Uiteindelijk vinden we vlak voor zonsondergang een plek aan een verlaten wegje langs de zee. Het is er wat vuil dus niet meteen de meest idyllische plek, maar het is al laat en stilaan donker, dus we leggen ons er bij neer en beginnen te koken.

Zondag 30.09.2012 – 7u21: Nog voor onze wekker ons heeft kunnen wakker maken, worden we gewekt door een blusvliegtuig dat vlak voor onze tent de zee induikt. Om de vijf de minuten komt er zo’n vliegtuig aangevlogen om water te scheppen en het vuur te gaan blussen. Wel ja, van een spectaculaire wake-up-service gesproken!

Zondag 30.09.2012 – 15u44: Aangekomen in Palermo rijden we nog even verder door naar een camping. Tijd om onze eerste dagboekverhalen op computer te zetten. Helaas begint het te regenen en hard te waaien. We testen onze bash en doen een poging om de eerste foto’s op de website te droppen.

Maandag 01.10.2012 – 11u30: Uitgeslapen en uitgebreid gedoucht (misschien wel de laatste goeie douche voor lang!), vullen we voor het eerst de watertank van onze Landrover bij en schrijven we nog wat verder aan ons dagboek.

Maandag 01.10.2012 – 15u27: We vertrekken op de camping richting Palermo centrum. Onderweg stoppen we nog even in een kitscherig gehuchtje om iets te eten. Ondertussen valt de regen met bakken uit de lucht.

Maandag 01.10.2012 – 18u09: We komen aan in haven van Palermo. Aan de auto’s die boemvol geladen zijn, kunnen we makkelijk herkennen waar we moeten zijn. We zijn echter nog iets te vroeg, dus moeten we buiten de haven nog even wachten.

Maandag 01.10.2012 – 20u34: Traag rijden we de havenpoorten binnen. Eerlijk gezegd, vinden we van onszelf dat we zwaar geladen zijn (vermoedelijk ongeveer 3,5 ton), maar de auto’s die in de haven samen met ons in de wachtrij staan, overtreffen ons zonder probleem. Het tart werkelijk alle verbeelding wat sommigen onder hen allemaal meezeulen: kasten, pompbakken, speelgoed, brommers, wasmachines, kookfornuizen, matrassen,… kortom een volledig huishouden en soms nog veel meer. De ladingen op de auto’s zijn vaak hoger dan de auto’s of camionettes zelve en de banden dubbel zo plat. Het mag gerust een wonder geheten worden dat sommige auto’s überhaupt nog enigszins vooruit konden rijden.

Maandag 01.10.2012 – 21u16: Na de politie- en douanecontrole (steeds in het vloeiend Italiaans aangezien zelfs de overheidsdiensten hier amper Frans of Engels spreken), zetten we ons in de wachtrij voor de boot. Uiteindelijk moeten we nog tot half één ’s nachts wachten vooraleer we onze ferry op mogen rijden. Eens we aan boord zijn, gaan we op zoek naar de stoelen die we gereserveerd hebben. Helaas blijken deze allemaal al volzet te zijn door slapende Tunesiërs die zonder veel gêne elk drie stoelen per persoon in beslag nemen. Overal in de boot liggen er mensen op de grond te slapen. Ook wij halen dus nog snel onze matjes uit de auto en leggen ons in één van de kajuitgangen van de boot…